Az intézet oktatási tevékenysége
A Biofizikai és Sugárbiológiai Intézet oktatási tevékenységét az a meggyőződés határozza meg és motiválja, hogy a fizika és a matematika elengedhetetlenül fontos az orvostudomány és az orvosi gondolkodás egzakttá, természettudományossá válásában. Az oktatási tematika ezért három fő területre bontható: biológai jelenségek és folyamatok fizikai leírása, fizikai alapú orvosi diagnosztikai és terápiás módszerek bemutatása, valamint biostatisztika. Az intézet a kezde-tektől fogva folyamatosan alakítja, fejleszti a tematikát és a tananyagot, amely számos tan-könyvben, gyakorlati jegyzetben, illetve extenzív gyakorlati és elméleti foglalkozásokban bontakozott ki.
Labratóriumi gyakorlati helyiség
a Puskin utcában, 1950
A Puskin utcai tömbben 1950-ben átadott intézetben műszerekkel jól felszerelt gyakorlótermek kerültek ki-alakításra. A kor szakmai színvonalához képest igen modern körülmények között folyt a gyakorlati oktatás. A hallgatók négyfős csoportokban végezhették egyéni méréseiket, amelyeket közös, bemutató gyakorlatok egészítettek ki. A gyakorlati oktatásra az intézet ma is nagy figyelmet fordít. Mára hazai és nemzetközi viszonylatban is egyedi műszerpark alakult ki, amelynek segítségével egy-egy hallgatói csoportban 8—10 azonos eszközön 16--20 hallgató azonos feladatot tud megoldani.
Nagy János (elöl) és Gazsó József (hátul)
laboratóriumi gyakorlatot vezetnek
1948-ban még a Pázmány Péter Tudományegyetemen hallgatták az orvoskari diákok az orvosi fizika tantárgyat. Az 1950-es évek elejétől fogva az önálló Budapesti Orvostudományi Egyetem mindhárom karán (Általános Orvos-tudományi [ÁOK], Fogorvos-tudományi [FOK], Gyógyszerész-tudományi [GYTK]) oktattuk az orvosi fizikát. 1969-ben az egészségügyi miniszter rendelkezése alapján az “orvosi fizika” helyett, amely néhány éven át egyféléves tantárgy volt, a “biofizika” kétféléves tantárgy került bevezetésre. 1970-ben megindult a statisztika oktatása, az 1980-as évekig pedig a gyógyszerészi matematika oktatását is az intézet látta el.
Turchányi György (jobbra) gyakorlatot
tart gyógyszerész hallgatóknak.
Középen
Szőgyi Mária, az
intézet későbbi munkatársa
Érdekes történelmi tény, hogy német nyelven már az 1959-65 közötti években is oktattunk az ÁOK-n. Magyar és NDK (Kelet-Németország) kormányközi megállapodás keretében évente mintegy száz NDK-ból érkezett orvostanhallgató tanult a karon. Az első két év abszolválása után odahaza folytatták tanulmányaikat. Ugyancsak érdekesség, hogy amíg a hallgatói létszám az 1960-as évek elején mindössze 200 fő volt, az 1970-es évek végére elérte a 800 főt (500 fő ÁOK, 150 fő FOK, 150 fő GYTK). 1984-ben elindult a németnyelvű oktatás, immár kormányközi meg-állapodás nélkül. 1989-ben megindult az angol nyelvű orvosképzés is. Mára az idegen nyelvű oktatásban résztvevő diákokkal együtt az intézetünk által évente oktatott hallgatók száma meghaladja az 1000 főt.
Az első tankönyv
A biofizika oktatását munkatársaink több jegyzet és tankönyv írásával, szerkesztésével is segítették. 1964-ben jelent meg az első hazai kiadású modern orvosi biofizikai tankönyv Tarján Imre intézetigazgató tollából, “Fizika orvosok és biológusok számára” címmel. A könyvet több nyelvre is lefordították és számos kiadást ért meg. 1977-ben többszerzős, “A biofizika alapjai” című tankönyv jelent meg Tarján Imre szerkesztésében. 1981 és 2002 között Tarján Imre és Rontó Györgyi szerkesztésében fejlődött tovább ez a tankönyv, amely magyarországi kiadásban német és angol nyelven is megjelent, és számos utánnyomást és kiadást ért meg. 2006-ban munkatársaink közreműködésével megjelent az “Orvosi biofizika” tankönyv (szerkesztők Damjanovich Sándor, Fidy Judit és Szöllősi János), amelyben ötvöződnek a hazai biofizikai iskolák szempontjai, és amely mindegyik magyarországi orvostudományi karon elfogadott tankönyvvé vált. 2007-ben megjelent ezen tankönyv német nyelvű kiadása, az angol nyelvű kiadás pedig folyamatban van. Az ötvenes évek végétől folyamatosan megjelenő és megújuló gyakorlati jegyzet segítette a mérések elvégzését. A jegyzet 1984-től német, majd 1989-től angol nyelven is megjelenik. 2004-es megújulása után ma mind tartalmában, mind szerkesztésében kimagasló színvonalú gyakorlati jegyzet áll a hallgatók rendelkezésére.
1993-ban elindult az egyetemi PhD képzés, amelyben intézetünk ugyancsak fontos szerepet játszik. Kezdetben önálló doktori iskola működött „Ionizáló és nem ionizáló sugárzások biológiai hatásai” címmel, Rontó Györgyi vezetésével. 2001-től ez a doktorandusz képzés az ”Elméleti Orvostudományok” Doktori Iskola egyik programjaként működik. A programban az intézet munkatársai témavezetőként, illetve PhD kurzusok tartásával vesznek részt. Munkatársaink témavezetőként bekapcsolódtak a gyógyszerészkari Doktori Iskolába is.
Tölgyesi Ferenc előad
a Puskin utcában, 2006
A 2008/09-es tanév jelentős változásokat hozott az intézet oktatási tevékenységében. Ennek több oka is van. Egyrészt folyamatos bevezetésre kerül egy kurrikulum reform, a-melynek hátterében a kredit rendszerrel való harmonizálás, illetve szerkezeti, tantárgybeli átalakítások állnak. Másrészt elkészült a Semmelweis Egye-tem Elméleti Orvostudományi Központja, amely inspirálóan modern és kényelmes, magas színvonalú környezetet biztosít a minőségi orvosképzés számára. Tantárgyi palettánk kiszélesedett, és immár nem csak az első tanévre szorítkozik. A megújult kurrikulum első tanévében intézetünk oktatja az “Orvosi fizika alapjai”, “Biostatisztika és informatika”, “Fogorvosi anyagtan fizikai alapjai”, illetve “Orvosi biofizika” tantárgyakat, és részt vesz a “Nanotechnológia műszerei” tárgy oktatásában. Emellett nagy óraszámmal veszünk részt a negyedik tanévben bevezetésre kerülő “Orvosi képalkotó eljárások” tantárgy tanításában.
Gyakorlati foglalkozásainkat hat modern tanteremben tudjuk oktatni, amelyeket különböző, tematikus kísérleti eszközökkel szereltünk fel. Három tantermet 20-20 számítógéppel szereltünk fel annak érdekében, hogy a biostatisztikai és informatikai tudást minden hallgató egyénileg és közvetlen gyakorlat alapján tudja elsajátítani. A fejlett infrastruktúra interaktív elektronikus tananyagok és tesztek használatát teszi lehetővé, amelyek fejlesztése jelenleg is tart. Modern számítógépes tantermeinket a kar és az egyetem egyéb képzései is igénybe veszik.
Az Elméleti Orvostudományi
Központ épülete, 2008
Biostatisztika oktatás a számítógépes
laborban, 2008
Az aktuális tantárgyi szerkezet és oktatási terhelés illusztrálására a 2008/09-es tanév hallgatói és tantárgyi adatait az alábbi táblázatokban mutatjuk be.
Graduális képzés tantárgyai
Nyelv | Kar | Tantárgy neve | Félévek száma | Oktatott létszám |
---|---|---|---|---|
magyar | ÁOK általános orvos | Biostatisztika és informatika alapjai | 1 | 373 |
Orvosi fizika alapjai (kötelezően választható) | 1 | 193 | ||
Orvosi biofizika | 1 | várhatóan 370 | ||
Nanotechnológia műszerei (szabadon választható) | 1 | 30 | ||
ÁOK eü. szervező | Fizika és biofizika | 1 | 22 | |
FOK | Fogorvosi anyagtan fizikai alapjai | 1 | 124 | |
Orvosi fizika alapjai (kötelezően választható) | 1 | 33 | ||
Biofizika | 1 | várhatóan 120 | ||
GyTK | Biofizika | 2 | 136 | |
Fototerápia, fotokemoterápia (kötelezően választható) |
1 | 39 | ||
Több karon | Modellmembránok (szabadon választható) | 1 | 207 | |
német | ÁOK+FOK | Orvosi fizika és statisztika | 2 | 223 |
Modellmembránok (szabadon választható) | 1 | 36 | ||
angol | ÁOK+FOK | Orvosi fizika és statisztika | 2 | 243 |
GyTK | Biofizika | 2 | 60 |
Posztgraduális képzés tantárgyai
Kurzus címe | Résztvevők száma |
---|---|
Izotóp módszertan és sugárvédelem | 28 |
Biológiai rendszerek molekuláris mozgásainak, molekuláris kölcsönhatásainak vizsgálata optikai és spektroszkópiai módszerekkel | 5 |
A biológiai membránok felépítése és működése | 14 |